icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close icon-arrow-uturn icon-calendar icon-clock icon-search icon-chevron-process icon-skills icon-knowledge icon-kite icon-education icon-languages icon-tools icon-experience
Werken bij Uxpartner
Interview

"Het is de ultieme combinatie tussen vrijheid en verbondenheid"

ux midlance

Onze collega Catrina van Paradijs werkt sinds 2005 op uitdagende opdrachten voor onder andere NS, Rabobank, De Brauw Blackstone Westbroek en Fontys International Business School. Dit deed zij eerst als Learning & Development Consultant via TriamFloat, nu als Consultant User Experience via UX Partner.

ux partner
Catrina van Paradijs /
Service Designer

Het midlancen bevalt haar – na 10 jaar als freelancer gewerkt te hebben – goed: “Je bent eigenlijk gewoon een freelancer in dienstverband. Je wordt ingezet als professional, ervaart de vrijheid als externe en voelt de verbondenheid van collega’s.”

Wat bedoel je met ‘je wordt ingezet als professional’?

“Een collega omschrijft het mooi: ‘Mensen huren je niet in om de bijkeuken te witten.’ Daar bedoelt hij mee: als wij worden ingehuurd, is er iets serieus in de hand waar we mee aan de slag gaan. We worden bijvoorbeeld ook ingezet om de kastanjes uit het vuur te halen, dus om de dingen te doen die de vaste medewerkers minder gemakkelijk willen of kunnen doen. Doordat we als externe ingezet worden kunnen we van een afstand bekijken wat daadwerkelijk zinvol is om te doen. Je wordt dan niet overladen met ad hoc-klussen, maar kunt echt je professionele kennis inzetten om het proces te verbeteren.”

Kun je een voorbeeld geven van zo’n uitdaging?

“Ik werk nu bijvoorbeeld voor een opdrachtgever die bezig is met een professionaliseringsslag om de dienstverlening uit te breiden en meer toegankelijk te maken. Als onderdeel hiervan hebben we de chatbot op de website aangepakt. Zo’n chatbot schept namelijk verwachtingen: je moet snel kunnen reageren. Dit kon organisatorisch (nog) niet, dus hebben we een verbeterslag gemaakt door eerst direct een automatisch antwoord te geven. Op deze manier krijgen klanten direct feedback, en hebben medewerkers meer ruimte én informatie om hen snel en goed verder te kunnen helpen.”

Als externe kun je van een afstand bekijken wat zinvol is om te doen.
Catrina / UX Partner

Je bent als opleidingsdeskundige de UX-kant opgegaan. Waarom deze keuze?

“Bij mijn laatste opdracht was ik een Learning Management Systeem aan het implementeren, en ik merkte dat ik voor mijn gevoel te weinig van de IT- of UX-kant wist. Daarom – en omdat ik ontwerp en fotografie heel leuk vind – ben ik me verder gaan specialiseren in UX-design. Ik kijk nu naar wat er geautomatiseerd kan worden, op welke manier dit kan en vooral ook wat je niét moet automatiseren, zoals met de chatbot. Deze combinatie tussen online en offline vind ik heel interessant. Ik kijk door mijn achtergrond verder dan puur alleen de designs van schermen, en pak de organisatiekant en het proces mee zodat het geheel klopt én werkt.”

Klinkt goed! En hoe was de overstap van freelancer naar midlancer?

“Ik vind het een heel mooi model. Ik ben erg gesteld op mijn vrijheid – dat ik in mijn leven maar drie jaar in dienst heb gewerkt zegt genoeg – en dat ervaar ik ook echt als midlancer. Je verdient goed,  je krijgt 70% van je uurtarief zelf. De Business Unit Manager (BUM) is voor de overige 30% eigenlijk jouw persoonlijke zaakwaarnemer: je hoeft geen acquisitie te doen zodat je je volledig kunt richten op de inhoud. Tegelijkertijd hoor je wel ergens bij: je hebt fijne collega’s en kunt sparren met collega’s over een uitdaging waar je mee zit.”

Als freelancer ben je altijd de concurrent, waardoor het lastiger is om van elkaar te leren.
Catrina / UX Partner

Wat betekenen collega’s voor jou?

“Het is fijn om dingen samen te kunnen doen. Als freelancer ben je eigenlijk altijd de concurrent, waardoor het lastig is om te kunnen sparren op hoog niveau. Nu bel ik regelmatig met mijn BUM of met mijn collega’s. We houden bijvoorbeeld een Meet & Eat met collega’s. We eten dan samen wat terwijl een van de collega’s vertelt over haar huidige opdracht en wat zij geleerd heeft. Of iemand deelt een hulpvraag of juist specifieke kennis die wij vervolgens ook weer in kunnen zetten. Wat ik ook mooi vind is dat we goed op kunnen schalen. Als ik op een opdracht zit waar extra ondersteuning nodig is, kan de BUM extra collega’s voor je inschakelen. Als freelancer heb je daar vaak de tijd of het netwerk niet voor.”

Je doet ook gesprekken met sollicitanten, hoe is dat ontstaan?

“Klopt! Onze BUM kan prima beoordelen of iemand de vaardigheden heeft om het werk goed te kunnen doen. Maar we hebben gemerkt dat het minstens zo belangrijk is of iemand binnen het team past. Daarom voert een sollicitant ook een gesprek met twee toekomstige collega’s. De vraag die we onszelf stellen is: ‘Wil ik met deze persoon samen op een opdracht werken?’. Als het antwoord nee is – door bijvoorbeeld weinig vertoon van flexibiliteit of collegialiteit – zoeken we verder naar een nieuwe collega.”

Meer informatie over midlancen bij UX Partner
ux partner
Catrina van Paradijs /
Service Designer

Benieuwd wat de consultants van UX Partner voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op!